Reklama

Zagrają w palanta

Zagrają w palanta
Tradycję należy szanować! Z takiego założenia wychodzą mieszkańcy Kołaczkowa, którzy po raz kolejny spotkają się po tradycyjnym wielkanocnym śniadaniu, aby zagrać w palanta.

Organizatorzy zachęcają wszystkich chętnych do gry, aby pojawili się w Niedzielę Wielkanocną o godzinie 11:00 na boisku przy kołaczkowskim parku.

 

Zasady gry w palanta

  1. Boisko o wymiarach 25x 60 m. przedzielone linią środkową.

  2. Liczba graczy dwie drużyny po 7 do 15 graczy.

  3. Przybory: palant okrągły lub płaski i piłka palantowa o średnicy 5 do 7 cm.

  4. Losowanie przez matki pola "nieba" i "piekła".

  5. Cel gry: drużyna podbijająca stara się jak najdłużej utrzymać na "niebie" przez celne podbijanie piłki palantem i ukończenie biegu. Drużyna będąca na polu "piekło" dąży do uzyskania pola "niebo". W tym celu stara się schwytać piłkę w ręce, lub trafić biegnącego gracza, z pola "niebo" albo też przerzucić piłkę na stronę "nieba" by w ten sposób wstrzymać możliwie najwięcej graczy na "piekle".

  6. Ustawienie graczy - drużyna "nieba" ustawia się przed linią "nieba" a drużyna "piekła" za linią środkową.

  7. Czas trwania gry dwa razy po 20 minut.

  8. Zasady gry: gracze znajdujący się na "niebie" odbijają piłkę za linią środkową przy pomocy palanta.


Podbicie jest ważne jeśli:




  • piłka przeleciała nad ziemią lub po ziemi linię środkową,

  • piłka została dotknięta przez gracza, i nie przekroczyła linii środkowej drogą powietrzną lub po ziemi (tzw. tronek może być powtórzony trzy razy).


Podbicie jest nieważne jeśli:




  • podbijający wypuści palanta z ręki,

  • sam sobie nie podrzuci piłki,

  • nie trafi palantem w piłkę.


Po podbiciu piłki gracz który przebił piłkę za linie środkową, ułożywszy kij palantowy na linii "nieba" i biegnie do linii piekła z możliwością zatrzymania się na linii środkowej i stamtąd bezpośrednio wraca na linie "nieba" za co drużyna otrzymuje jeden punkt, a on sam ma prawo do dalszej gry na "niebie".


Gracz który nie trafi w piłkę czeka, aż uzyska prawo do biegu po dobrym odbiciu następnego gracza, z którym biegnie jednocześnie. Kto ukończył bieg nie z własnego odbicia nie uzyskuje punktu dla swojej drużyny tylko prawo do odbicia w następnej kolejce. Po odbiciu piłki gracz może wykonać swój bieg etapami, a więc do linii środkowej, i dalej do linii końcowej "piekła" a następnie powrót całego odcinka do linii "nieba". Matka "nieba" ma prawo do trzykrotnego odbicia przy czym bieg swój mogą wykonać zawodnicy którzy wcześniej niepoprawnie odbili piłkę. Matka która obiegnie drogę po swym odbiciu zdobywa trzy punkty. Matka ma prawo do dziewięciu tzw tronków.

Drużyna znajdująca się na polu "piekła" stara się schwytać każdą podbitą piłkę. Schwytanie piłki w ręce w locie daje prawo do zmian pola gry, a także po ubiciu biegnącego zawodnika "nieba". Jeżeli zawodnik ubijany złapie piłkę w ręce biegnąc ubicie jest nieważne i wraca na poprzednie pole. Gracze starają się ubić biegnących piłką schwytaną lub podniesioną z ziemi.

Ubicie jest ważne jeśli piłka dotknie biegnącego gracza. Ubicie jest nieważne jeśli nastąpi za linią "piekła" lub "nieba" lub gdy wcześniej piłka odbije się o ziemię. Za trafienie gracza jak i za złapanie piłki drużyna "piekła" przechodzi na linie nieba. Jeżeli żaden z graczy będących na "niebie" nie ma prawa podbijania np. przy nie umiejętnym podbijaniu piłki, również następuje zmiana ustawienia drużyn.

O zwycięstwie decyduje ilość punktów uzyskanych w określonym czasie lub ustalonym przed rozpoczęciem gry (np. 5, 10 min.)

Podziel się
Oceń

Komentarze
Reklama