Aplikacja PanParagon zajrzała do paragonów Polaków i sprawdziła, gdzie najczęściej kupuje się alkohol. Jak podał serwis Businessinsider.pl, liderem rankingu jest województwo śląskie. Tam paragony z co najmniej jednym produktem alkoholowym stanowią 14,86 proc. wszystkich paragonów. Tuż za nim na podium znalazły się województwa zachodniopomorskie (14,67 proc.) i podlaskie (13,71 proc.).
Tak wygląda ranking wszystkich województw:
- śląskie – 14,86 proc.,
- zachodniopomorskie – 14,67 proc.,
- podlaskie – 13,71 proc.,
- małopolskie – 13,47 proc.,
- lubuskie – 13,23 proc.,
- lubelskie – 13,23 proc.,
- świętokrzyskie – 12,82 proc.,
- warmińsko–mazurskie – 12,76 proc.,
- mazowieckie – 12,58 proc.,
- pomorskie – 12,43 proc.,
- wielkopolskie – 12,14 proc.,
- dolnośląskie – 12,07 proc.,
- łódzkie – 11,89 proc.,
- opolskie – 11,87 proc.,
- kujawsko–pomorskie – 11,60 proc.,
- podkarpackie – 11,01 proc.
Co kupujemy najchętniej?
PanParagon sprawdził także, jaki alkohol kupujemy najczęściej. W tym zestawieniu bezkonkurencyjne jest piwo, które z wynikiem 10,1 proc. paragonów znacząco wyprzedziło swoich „konkurentów”.
A oto jak wygląda cały ranking:
- piwo – 10,1 proc.,
- wódka – 1,5 proc.,
- wino – 1,2 proc.,
- whisky – 0,6 proc.,
- likiery – 0,2 proc.,
- gin – 0,1 proc.,
- brandy – 0,1 proc.,
- tequila – 0,02 proc.
Po piwo najczęściej sięgają mieszkańcy województw śląskiego, zachodniopomorskiego i małopolskiego. Najrzadziej – podkarpackiego i wielkopolskiego.
Wódka pojawia się najczęściej na paragonach mieszkańców województw podlaskiego i śląskiego, najrzadziej – podkarpackiego i kujawsko–pomorskiego.
Po wino najczęściej sięgają osoby mieszkające w województwach wielkopolskim i zachodniopomorskim.
Napoje 0 proc. najchętniej kupują mieszkańcy województw podlaskiego, śląskiego i opolskiego. Najrzadziej – łódzkiego i zachodniopomorskiego.
Bijemy rekordy
Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) w ubiegłym roku padł rekord w kontekście wartości sprzedanych trunków.
Jak podawał serwis INNPoland.pl, w 2021 r. Polacy kupili alkohol o łącznej wartości prawie 45 mld zł. W 2020 r. – 41 mld zł.