Według Polskiego Instytutu Ekonomicznego, optymalna temperatura do pracy w biurze wynosi 22℃. Przekroczenie tego wskaźnika może prowadzić do pogorszenia wydajności pracowników. Według danych PIE, przy temperaturze 30℃ wydajność spada o 9 proc., a przy 35℃ nawet o 17%. Jest to głównie wynik obniżenia funkcji poznawczych.
Skąd bierze się agresja cieplna?
Według badaczy z amerykańskiej uczelni MIT wzrost temperatury o 1℃ zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia agresywnych zachowań o 3 proc.. Psycholog Craig Anderson nazywa ten proces „agresją cieplną” i tłumaczy go dyskomfortem odczuwanym przy wysokich temperaturach, takim jak pocenie się czy przyspieszone bicie serca.
O ile zadbanie o odpowiednią temperaturę w klimatyzowanym biurze nie jest problemem, komfort trudniej zapewnić osobom pracującym zdalnie lub hybrydowo. A w takich modelach – według Pracuj.pl – działa 28 proc. Polaków. Badania NTT pokazują, że tylko połowa pracodawców zapewnia swoim pracownikom laptopy, a jeszcze mniej ergonomiczne krzesła i biurka. Tak samo priorytetem dla szefów firm nie jest dostarczenie pracownikom wentylatorów, które ochłodziłyby ich w upalne dni.
Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że optymalna temperatura do pracy w biurze wynosi 22℃. Przy temperaturze 30℃ wydajność spada o 9 proc., a przy 35℃ – nawet o 17.
Nawet 30 tys. zł kary dla pracodawcy
Obowiązkiem pracodawców jest zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, do czego zalicza się także optymalna temperatura w miejscu jej wykonywania. Jeśli temperatura w miejscu pracy zagraża zdrowiu lub życiu pracownika, ten ma prawo odmówić wykonywania swoich obowiązków. Na pracodawcę zmuszającego podwładnych do pracy w nieodpowiednich warunkach może zostać nałożona kara w wysokości do 30 tys. zł.
Pracodawca powinien zagwarantować pracownikom dostęp do zimnych napojów wzbogaconych w sole mineralne i witaminy w sytuacjach szczególnie trudnych pod względem warunków pracy. Zgodnie z przepisami takie warunki pracy występują przy temperaturze powyżej 25°C na zewnątrz lub powyżej 28°C w zamkniętych pomieszczeniach, nawet jeśli biuro jest klimatyzowane. W sytuacji, gdy praca jest wykonywana w miejscu, gdzie temperatura powietrza stale przekracza 30°C, pracodawca musi zapewnić pracownikom klimatyzowane pomieszczenie do odpoczynku.
W przypadku, gdy temperatura przekracza 30°C, a wilgotność w pomieszczeniu wynosi powyżej 65 proc., młodociani nie mogą pracować.